Działy pokrewne » Prawo » Prawo do nauki i równy dostęp do nauki
Prawo do nauki i równy dostęp do naukiOto ważniejsze akty prawne regulujące prawo do nauki (stan prawny na dzień 1 styczeń 1999r):
System oświaty zapewnia w szczególności (art.1):
Zarządzenie Nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dn. 4 października 1993r. W sprawie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego (Dz. U. MEN z 1993r., Nr 9, poz.36).
Zarządzenie precyzuje rodzaj, stopień odchyleń i zaburzeń rozwojowych dzieci i młodzieży oraz określa dla nich typy szkół specjalnych. Stanowi ono, że opieką, wychowaniem i kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież niepełnosprawną ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zakwalifikowaną do kształcenia specjalnego przez publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną. W ogólnodostępnych szkołach i przedszkolach mogą być organizowane oddziały integracyjne. Mogą być również organizowane publiczne integracyjne przedszkola i szkoły, w których wszystkie oddziały i klasy są integracyjne.
Rozporządzenie MEN z dn. 30 stycznia 1997r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. z 1997r., Nr 14, poz.76) Rozporządzenie reguluje objęcie wszystkich dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim, w wieku od 3 do 25 lat różnorodnymi, dostosowanymi do ich możliwości rozwojowych zajęciami rewalidacyjnymi w wymiarze 20 godzin tygodniowo przy pracy zespołowej i 10 godzin tygodniowo przy pracy indywidualnej (§2, §9.1)
Kto orzeka o rodzaju i formie edukacji dziecka niepełnosprawnego?
Pamiętajmy, że ostateczna decyzja o wyborze odpowiedniej formy kształcenia, placówki należy do rodziców lub opiekunów dziecka niepełnosprawnego. Korzystanie z pomocy poradni jest dobrowolne i nieodpłatne.
Ustawa z dn. 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U.z 1996r., Nr 67, poz.329, z późn. zm.).
Ale na mocy szczegółowych przepisów:
Od dn. 1 września 1999 r. gmina zakłada i prowadzi m. in.: publiczne przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne, szkoły podstawowe i gimnazja, w tym z oddziałami integracyjnymi . Powiat zakłada i prowadzi m. in.: publiczne szkoły podstawowe specjalne i gimnazja specjalne, szkoły ponad gimnazjalne, w tym z oddziałami integracyjnymi, Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne.
Zakres świadczeń na rzecz uczniów niepełnosprawnych (Zarządzenie Nr 29 MEN z dn. 4 października 1993r. Dz. Urz. MEN z 1993r., Nr9, poz.36):
Obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do publicznych szkół podstawowych i gimnazjów (Ustawa z dn. 25 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty Dz. U. z 1998 r., Nr 117, poz. 759).
Opracowane na podstawie ulotki „Poznaj swoje prawa” wydanej przez KLON/JAWOR
Poradnik Logopedyczny to interdyscyplinarny serwis, który powstał w 2002 roku z myślą o wszystkich zainteresowanych problematyką logopedyczną i dziedzinami pokrewnymi logopedii oraz pedagogiki specjalnej. Celem serwisu jest udostępnienie wiedzy w zakresie profilaktyki logopedycznej, pomoc we wczesnym rozpoznaniu wad i zaburzeń mowy oraz zaburzeń rozwojowych, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych dotyczących osób niepełnosprawnych.
Marzena Mieszkowicz
Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny
ul. Baczyńskiego 3 / 71
09-409 Płock
+48 (24) 266 91 54