Badanie uwagi słuchowej i lateralizacji

Pradnik Logopedyczny » Metody pracy » Alfreda Tomatisa » Badanie uwagi słuchowej i lateralizacji

Trening uwagi słuchowej poprzedzony jest testem uwagi i lateralizacji słuchowej.

Jest to badanie za pomocą audiometru (specjalne urządzenie: Otometrics), które pozwala określić stopień uwagi słuchowej oraz ucho dominujące.

Badanie nie trwa długo, ale wymaga od dziecka wskazywania, po której stronie słyszy dźwięk podawany z urządzenia. Badanie pozwala określić, czy osoba badana poprawnie selekcjonuje dźwięki oraz to, w jakich częstotliwościach badane ucho może okazać się „zamknięte”. Podczas badania słyszenia powietrznego, a potem kostnego powstaje wykres („audiogram”) na podstawie którego dokonuję wyboru programów dźwiękowych.

Jestem z wykształcenia surdologopedą, stąd odczytanie i interpretacja wyników badań jest omawiana z rodzicami/opiekunami bezpośrednio po wykonanym badaniu.

Badanie uwagi słuchowej i lateralizacji jest powtarzane na zakończenie I etapu terapii, przed rozpoczęciem II etapu i po jego zakończeniu - to pozwala monitorować efekty terapeutyczne (porównywanie wykresów na audiogramach).

Podczas testu wrażliwości słuchowej - w przypadku dzieci - przeprowadzam również wywiad z rodzicami/opiekunami, który dotyczy przebiegu ciąży i porodu, wczesnego rozwoju dziecka (w 1 r.ż.) i w latach następnych oraz informacji o przebytych chorobach. W niektórych przypadkach dokonuję ogólnego badania lateralizacji.

Trening słuchowy polega na słuchaniu odpowiednio dobranego materiału dźwiękowego przez urządzanie nazywane „elektronicznym uchem”, które jest idealnym modelem ludzkiego ucha. Stymulacja odbywa się poprzez dźwięki o określonej częstotliwości. Dźwięki te są odpowiednio filtrowane i bramkowane. Podczas treningu, który składa się z kilku faz, odpowiednio dobrany materiał dźwiękowy dociera do pacjenta drogą powietrzną i kostną (za pośrednictwem „wibratora” umieszczonego w górnej części słuchawek).

Przebieg terapii

Cały trening składa się z kilku faz: od bardzo intensywnego pobudzania dźwiękowego inicjującego terapię - do aktywnego udziału pacjenta (wymowa).

I Etap – 30 godz. ćwiczeń rozłożonych na okres 15 dni, po dwie godziny dziennie (60 sesji terapeutycznych). To faza oparta o „seanse wysłuchiwania” materiałów dźwiękowych.

II Etap – 15 godz. ćwiczeń rozłożonych na okres 8 dni, po dwie godziny dziennie, odbywających się po ok. miesięcznej przerwie. Ta faza koncentruje się na pracy z głosem (wokalizacje, słuchanie mowy, ćwiczenia powtarzania mowy i inne z wykorzystaniem słuchawek oraz mikrofonu). Niekiedy warto zastosować III etap, tzw. „przypominający”. Decyzję o udziale dziecka w III etapie pozostawiam rodzicom, bo jest to w dużej mierze zależne od końcowego badania uwagi słuchowej i lateralizacji.

Bezwzględnie wymagana jest obecność dziecka na wszystkich sesjach, w przeciwnym razie nie można się spodziewać sukcesów terapii.

Podczas trwania sesji można rozmawiać, układać mozaiki lub puzzle, bawić się, grać w gry planszowe, logiczne i zręcznościowe, można pisać i przepisywać teksty, można również spać (dot. I etapu). Trzeba pamiętać, że system nerwowy potrzebuje czasu na rozpoznanie, zintegrowanie oraz wdrożenie zmian percepcyjnych i behawioralnych, stąd efektów terapii metodą Tomatisa można oczekiwać dopiero po 3 miesiącach od realizacji przynajmniej 90 sesji terapeutycznych (dwa etapy terapii).

W trakcie treningów słuchowych mogą wystąpić przejściowo zmiany nastroju emocjonalnego, zmiany zachowań (np. nasilenie zachowań niepożądanych), bóle głowy. Objawy te ustępują samoistnie (adaptacja zmian). W czasie trwania wszystkich zajęć mile widziana obecność rodziców lub opiekunów.

Losowe zdjęcia

Informacje

Poradnik Logopedyczny to interdyscyplinarny serwis, który powstał w 2002 roku z myślą o wszystkich zainteresowanych problematyką logopedyczną i dziedzinami pokrewnymi logopedii oraz pedagogiki specjalnej. Celem serwisu jest udostępnienie wiedzy w zakresie profilaktyki logopedycznej, pomoc we wczesnym rozpoznaniu wad i zaburzeń mowy oraz zaburzeń rozwojowych, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych dotyczących osób niepełnosprawnych.

Kontakt

Marzena Mieszkowicz

Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny
ul. Baczyńskiego 3 / 71
09-409 Płock

oligomarzka@o2.pl

+48 (24) 266 91 54