Metody i programy » Rewalidacja » ZADANIA - ZASADY - METODY. Rewalidacja dzieci upośledzonych umysłowo
Wśród wielu społeczeństw na świecie dojrzewa przekonanie, że wszelka niepełnosprawność jest cząstką naszej rzeczywistości. W tym kontekście ważną sprawą staje się podejmowanie problemów ludzi niepełnosprawnych, których liczba stale wzrasta i obecnie zbliża się do 500 milionów osób w skali światowej. Według danych WHO:
Tak wysokie liczby pokazują, że szeroko pojęta rewalidacja stała się wspólnym problemem zarówno ludzi sprawnych, jak i niepełnosprawnych, bowiem, bez względu na rodzaj i zakres dysfunkcji, muszą nauczyć się żyć w świecie zbudowanym przez ludzi pełnosprawnych, dostosowanym do ich sił i możliwości. Oznacza to zdaniem Kosakowskiego (1994) pokonywanie przez osoby niepełnosprawne wielu barier społecznych, kulturowych, zawodowych i architektonicznych. Istnieje także jeszcze jedna grupa barier - to przezwyciężanie siebie, pokonywanie swoich lęków i kompleksów, spowodowanych różnego rodzaju niepełnosprawnością. Dlatego naczelnym zadaniem rewalidacji jest pełna, wzajemna akceptacja i integracja we wszystkich dziedzinach ludzkiej działalności.
Rewalidacja to termin używany najczęściej zamiennie z pojęciem rehabilitacja i oznacza on długotrwałą działalność terapeutyczno-wychowawczą, a więc wielostronną stymulację, opiekę, nauczanie i wychowanie jednostek o zaburzonej percepcji rzeczywistości (czyli osób upośledzonych umysłowo, niewidomych i niesłyszących). Rewalidację można ogólnie określić jako wychowanie specjalne jednostek upośledzonych, zmierzające do najpełniejszego ich rozwoju.
Przy klasyfikacji osób niepełnosprawnych obecnie częściej stosuje się jako kryteria nie tyle stopień i rodzaj upośledzenia - co raczej kryteria ogólniejsze, a więc stopień trudności w przebiegu procesu kształcenia oraz podatność jednostki na oddziaływania rewalidacyjne. Jednakże pomimo dość dobrych metod diagnostycznych prognoza rozwoju, zwłaszcza osób z poważniejszymi odchyleniami, jest nadal trudna do określenia. Granice rewalidacji osób niepełnosprawnych są wyznaczane nie tylko przez sytuację psychosomatyczną jednostki, a więc tkwią nie tylko w niej. Wyznaczają je również stosowane w określonych warunkach środki i metody rewalidacji. Tkwią więc one również w rodzicach, opiekunach, nauczycielach, wychowawcach czy w otoczeniu (za: Kosakowski,1994).
Według M. Grzegorzewskiej zadania pracy rewalidacyjnej obejmują przywracanie zdrowia i umożliwienie rozwoju fizycznego, kompensowanie braków i uszkodzeń, akcję korygowania, usprawniania i dynamizowania, wykształcenie ogólne i zawodowe jednostki, jej rewalidację psychiczną i uspołecznienie. W stosunku do każdego rodzaju upośledzenia, działania te są inne, muszą być dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka. W każdym jednak przypadku punktem wyjścia i podstawą każdej działalności rewalidacyjnej w stosunku do jednostek upośledzonych umysłowo jest dokładne rozpoznanie stopnia, rodzaju i etiologii tego upośledzenia, a następnie dostosowanie pracy do sił i możliwości tych jednostek. A także zorientowanie się w zahamowanych przez upośledzenie potrzebach osób rewalidowanych, uwzględnienie w metodzie pracy typu układu nerwowego i stosowanie metod kompensacyjnych, korygujących, usprawniających i dynamizujących oraz zorientowanie się w charakterze oddziaływania środowiska na daną jednostkę upośledzoną.
W pracy pedagogicznej z dziećmi upośledzonymi umysłowo należy uwzględnić kilka podstawowych zagadnień, które powinny znaleźć miejsce w programie wychowania:
Podstawowe cele kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo zmierzają do optymalnego ich rozwoju oraz przystosowania do życia w społeczeństwie (w granicach indywidualnych właściwości jednostki).
W pracy z osobami upośledzonymi umysłowo, gdzie opieka, wychowanie i nauczanie ściśle związane są z rehabilitacją, obowiązują wszystkie podstawowe zasady wychowania, dydaktyki oraz terapii. Są to:
Natomiast. Dykcik W. wyróżnia następujące zasady pracy terapeutycznej:
Metody pracy rewalidacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo są różnorodne, a ich dobór zależy od:
Mimo, że metody te można dzielić według wielu różnych kryteriów, na ogół wzajemnie nie wykluczają się (nie są do siebie antagonistyczne), lecz dopełniają się (przenikają). Przykładowo, w przedszkolu specjalnym czy integracyjnym główną metodą jest zabawa manipulacyjna, ruchowa, tematyczna, niedyrektywna, itp.., zaś w szkole życia dominującą w pierwszym etapie kształcenia jest metoda ośrodków pracy oraz naśladowanie, doświadczanie, przeżywanie, ćwiczenie poprzez działania praktyczne możliwie w naturalnych warunkach. W placówce tego typu występują również, choć w ograniczonym zakresie, metody nauczania podstawowych technik szkolnych, głównie czytania i pisania, metody terapii zajęciowej, terapii logopedycznej, metody relaksacyjne, zabawowe i inne - w zależności od potrzeb. Natomiast w ośrodkach rehabilitacyjnych, gdzie punkt ciężkości położony jest na usprawnienie, dominują metody indywidualnej rehabilitacji prowadzonej przez specjalistów, np. logopedę, fizjoterapeutę, itd., a w domach pomocy społecznej nacisk jest położony na opiekę, samoobsługę, zaradność, uspołecznienie oraz terapię zajęciową. We wszystkich ośrodkach stosowane są na ogół metody o nachyleniu behawioralnym, a więc posługujące się systemem kar i nagród, a także metody porozumiewania się za pomocą gestów, symboli (np. metoda Bliss`a, system PCS lub Piktogram - patrz w dziale Komunikacja alternatywna) i słów.
W zależności od postaci klinicznej upośledzenia dziecka, stosuje się specjalistyczne metody, np. w przypadku dzieci autystycznych, gdzie najważniejsza jest umiejętność kontaktu społecznego - metodę holdingu, Kaufmanów i inne. Dla dzieci z porażeniem mózgowym - metody rehabilitacji ruchowej Domana, Peto, Bobathów (zajżyj do działu Rehabilitacja). Dla dzieci z zespołem Downa konieczna jest metoda rozkładania poleceń na etapy z powodu znacznie opóźnionego czasu reakcji oraz metody stymulacji polisensorycznej. Olechnowicz H. ponadto proponuje metody aktywizowania głębiej upośledzonych umysłowo. Istotną też metodą jest również ogólne pojęte integrowanie jednostek upośledzonych umysłowo z osobami w normie intelektualnej.
W procesie adaptacji do życia społecznego dziecka upośledzonego umysłowo należy tworzyć odpowiednie dla niego warunki poznawania świata. Materiał programowy, treści nauczania dzieci upośledzone muszą poznawać wielozmysłowo. Trudności muszą być stopniowane, a zdobyte wiadomości wiązać się z praktyką. Bardzo ważną rzeczą jest, by zadania rewalidacyjne nie ograniczały się tylko do terenu placówki, w której przebywa upośledzone umysłowo dziecko. Zadania te powinny być realizowane w każdym środowisku, w którym przebywa i obraca się dziecko.
Z zadaniami i metodami pracy rewalidacyjnej ściśle powiązany jest dobór form i środków oddziaływania, stosowane pomoce, czas i częstotliwość trwania zajęć. Powinny być one zawsze dobierane indywidualnie oraz liczyć się z możliwościami percepcyjnymi dzieci upośledzonych umysłowo (atrakcyjne, łatwe w użyciu, wygodne, jednoznaczne). Szczególnie istotne jest respektowanie wszelkich aspektów zasady stopniowania trudności oraz wiązania teorii z praktyką.
O wartości i jakości procesu rewalidacji dzieci głębiej upośledzonych umysłowo w dużej mierze decyduje też, kto z dzieckiem pracuje. Chodzi tu o pewne cechy osobowościowe, umiejętności, wiedzę oraz wiarę pedagoga, terapeuty w sens pracy z dzieckiem i w jej powodzenie.
Podstawowe tezy edukacji specjalnej:
Ostatnie dziesięciolecia naszego wieku przynoszą znaczne zmiany w zakresie zbliżenia w obszarze celów, metod i środków pomiędzy pedagogiką specjalną i ogólną. Obserwuje się też wydatne poszerzenie zakresu pojęcia kształcenia specjalnego i przenoszenia go również poza placówkę specjalną. Pedagogika specjalna poszerza dziś zasięg obejmując zainteresowaniem nie tylko osoby z niepełnosprawności w wieku szkolnym, ale także w ciągu całego życia człowieka. Ważnym etapem jest okres od urodzenia do czasu podjęcia obowiązku szkolnego. Okres ten jest istotny dla pedagogiki specjalnej, zwłaszcza z punktu widzenia profilaktyki i rewalidacji, jak również wczesnej interwencji, co zostało podkreślone przez Organizację Narodów Zjednoczonych już w roku 1983 - roku ustanowienia Dekady Osób Niepełnosprawnych. Drugi z obszarów życia, o który pedagogika specjalna poszerzyła swój zakres, to czas dojrzałego życia człowieka niepełnosprawnego. Jest to okres związany z podejmowaniem działań mających na celu przyznanie człowiekowi z odchyleniami od normy godnego miejsca w świecie, zapewnienie równych szans i możliwości na miarę jego sił, budowanie wspólnego bytu opartego na trwałych, humanistycznych zasadach, przyznając mu prawo do życia na równi z innymi. Realizacja tych zobowiązań jest możliwa tylko poprzez poszerzenie tradycyjnych form kształcenia i pomocy specjalnej o nowe, wyrosłe z doświadczeń przeszłości, potrzeb dnia dzisiejszego i perspektyw jutra. Niemałą rolę w wydobyciu człowieka niepełnosprawnego z izolacji społecznej i uczynienia go naturalną częścią społeczeństwa wykorzystując jego indywidualne zdolności, możliwości i godność osobistą odegrała Organizacja Narodów Zjednoczonych, proklamując w 1981 roku Międzynarodowy Rok Osób Niepełnosprawnych, następnie Dekadę na rzecz Ludzi Niepełnosprawnych (1992), a rok 2003 stał się Europejskim Rokiem Niepełnosprawnych. Są to działania akcyjne, ale z całą pewnością są bardzo potrzebne, bo sukcesywnie przybliżają społeczeństwu potrzeby i problemy ludzi niepełnosprawnych.
Jedną z propozycji lansowanych obecnie w świecie i w Polsce jest próba stworzenia integracyjnego systemu rewalidacji osób niepełnosprawnych w powiązaniu z systemem instytucji rehabilitacyjnych. Przejawem działań w tym zakresie jest tworzenie szkół integracyjnych. Zdaniem wielu autorów właśnie integracja ma nieocenioną wartość zarówno dla dziecka niepełnosprawnego, jak i dla klasy, do której ono uczęszcza, dla całości szkoły i społeczeństwa. Zasadniczą jej zaletą jest to, że dziecko niepełnosprawne przygotowane zostaje do późniejszego życia w grupie społecznej. Podkreśla się, że w odpowiednich warunkach uczniowie niepełnosprawni osiągają wyniki zbliżone do ich sprawnych rówieśników, a ponadto zdobywają umiejętności istotne w kontaktach społecznych, dzięki którym ich przejście do pracy zawodowej staje się łatwiejsze. Jednakże nadal zbyt często za wąskie drzwi, nieodpowiednie schody czy wysokie krawężniki, a także lęk przed kontaktami z osobami pełnosprawnymi, sprawiają, że osoby niepełnosprawne pozostają w domu, chociaż stan zdrowia pozwala im na aktywność zawodową i społeczną. Mimo wielu niewątpliwych walorów szkoła integracyjna wywołuje zróżnicowane postawy. Z jednej strony postrzegana jest jako atrakcyjna, nowoczesna instytucja wielostronnego rozwoju wszystkich, którzy się z nią stykają, to z drugiej strony realne jej istnienie nie wydaje się być tak optymistyczne. Obawy pod jej adresem wyrażone są zarówno przez rodziców i uczniów sprawnych, jak i rodziców oraz same dzieci niepełnosprawne. Sporo wątpliwości i niepokojów zgłaszają nauczyciele, przeważnie nie przygotowani lub zbyt powierzchownie edukowani (zaledwie roczne szkolenia podyplomowe) do podejmowania nowych zadań, obawiający się innego dziecka wśród sprawnych uczniów. Ta nowa w naszym systemie nauczania jakość edukacyjna budzi wciąż wiele kontrowersji. Wśród nich na pierwszy plan wysuwa się sposób oceniania wyników nauki i pracy uczniów. Zachowanie dotychczasowego, tradycyjnego systemu oceny i selekcji utrudnia wdrożenie nowej koncepcji szkoły, która mogłaby się stać miejscem indywidualnego rozwoju, a zarazem integracji społecznej. W odniesieniu do osób z upośledzeniem umysłowym głębszego stopnia, które wymagają szeroko pojętej indywidualizacji treści, form, metod nauczania i wychowania jest to niezwykle trudne. Brakuje także ustaleń odnoszących się do warunków, jakie powinna spełniać klasa szkolna, aby można było rozwijać w niej kształcenie integracyjne. Wciąż próbujemy wzorować się na szkolnictwie europejskim, ale nasze realia finansowe i organizacyjne za tym nie podążają.
Marzena Mieszkowicz
Bibliografia:
Poradnik Logopedyczny to interdyscyplinarny serwis, który powstał w 2002 roku z myślą o wszystkich zainteresowanych problematyką logopedyczną i dziedzinami pokrewnymi logopedii oraz pedagogiki specjalnej. Celem serwisu jest udostępnienie wiedzy w zakresie profilaktyki logopedycznej, pomoc we wczesnym rozpoznaniu wad i zaburzeń mowy oraz zaburzeń rozwojowych, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych dotyczących osób niepełnosprawnych.
Marzena Mieszkowicz
Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny
ul. Baczyńskiego 3 / 71
09-409 Płock
+48 (24) 266 91 54