Metody i programy » Rewalidacja » Program i formy usprawniania funkcji intelektualnych poprzez muzykę u dzieci upośledzonych umysłowo
Wychowanie estetyczne to - obok wychowania intelektualnego, moralno-społecznego i fizycznego - to jeden z podstawowych elementów kształtowania osobowości. Zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne mają ogromny wpływ na prawidłowy rozwój dziecka, doskonalą poszczególne czynności ruchowe, wyrabiają zręczność, szybkość, wytrzymałość, siłę i odwagę, co jest szczególnie ważne u dzieci upośledzonych umysłowo, u których często w parze z niedorozwojem umysłowym występują zniekształcenia w budowie ciała, wady postawy oraz zaburzenia ruchowe.
Zastosowanie muzyki jest ogromnie ważnym elementem pracy rewalidacyjnej z dziećmi niepełnosprawnymi ruchowo i umysłowo. Ponieważ w szkołach specjalnych najczęściej wychowanie muzyczne prowadzą nauczyciele bez specjalnego muzycznego przygotowania, każda piosenka, każde ćwiczenie i każda wskazówka metodyczna mają dla nich znaczenie - kształcą i umuzykalniają ich samych, dając równocześnie materiał do pracy z dziećmi. Muzyka wpływa nasze emocje, może ożywiać lub uspakajać, wprowadzać nas w różne nastroje, wyzwalać rozmaite uczucia, pobudzać fantazję, a nawet oddziaływać na pracę naszych narządów wewnętrznych, zmianę napięcia mięśni. Umiejętnie dobrana może mieć charakter terapeutyczny, relaksacyjny.
Zajęcia muzyczne, które prowadzę w szkole specjalnej, są jedną z najbardziej lubianych przez dzieci form wypoczynku, relaksu i nauki. Mała liczba dzieci w jednej klasie (od 5 do 7 uczniów) pozwala nauczycielowi na tzw.: indywidualne „podejście” do każdego ucznia. Dzieciom niepełnosprawnym muzyka sprawia wielką radość, chętnie uczestniczą w różnego rodzaju formach (śpiew, ruch przy muzyce czy nawet gra na instrumentach), są aktywni i pragną coś osiągnąć. Tak więc przy pomocy prostych zabiegów, takich jak: rytmizowanie mowy, kojarzenia rytmu z ruchem, łatwego zapisu wysokości dźwięków można uzyskać zadawalające efekty. Zachęcam do podobnych prób tych wszystkich, którzy pragną swoim niepełnosprawnym ruchowo wychowankom przybliżyć fascynujący nieomal każde dziecko uporządkowany świat dźwięków. A najważniejsza w tym wszystkim jest świadomość własnej aktywności i radość wspólnego muzykowania. Wychowanie muzyczne spełniało i będzie spełniać ogromną rolę w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
Muzyka jest rzeczą istotna dla człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Ma ona ogromny wpływ na jego rozwój a w szczególności ważną rolę odgrywa w edukacji dzieci upośledzonych umysłowo.
Jan Amos Komeński uważał, że śpiewać powinni wszyscy ludzie bez różnicy, muzyki trzeba uczyć codziennie, wychowanie muzyczne ma być organiczną częścią wychowania szkolnego wszystkich stopni. Muzyka powinna być częścią organizmu, organem, który spełnia ważne zadania w tej strukturze jaką jest wychowanie w szkole. Jakie więc zadania powinna spełniać muzyka w szkole specjalnej? Na to pytanie udzielę wyczerpującej odpowiedzi, ale zanim tego dokonam spróbuję przedstawić korzyści, które daje muzyka dla młodego człowieka. Muzyka daje słuchaczom wiele radości mającej swoje źródło w słuchaniu utworu, odbieranie jego melodii, rytmu, słów i nastroju. Przeżycia estetyczne wywołane przez muzykę rekompensują często niepowodzenia w innych dziedzinach. Te przeżycia są często uzupełnieniem w niepowodzeniach z innymi przedmiotami, dodają wiary w siebie i poczucie wartości. Zajęcia muzyczne często przełamują nieśmiałość i kompleksy, których nie brakuje dzieciom umysłowo upośledzonym w stopniu lekkim, dzieciom wychowywanym w nieodpowiednich warunkach. Tak jak wcześniej wspomniałem muzyka jest tym czynnikiem, który korzystnie wpływa na rozwój dziecka.
W myśl zasady głoszonej przez Marię Grzegorzewską, że: „Nie ma kaleki jest człowiek” należy w maksymalnym stopniu wykorzystać w procesie dydaktyczno- wychowawczym wszystkie te czynniki, które mogą choć w minimalnym stopniu korzystnie wpływać na rozwój dziecka. Jednym z takich czynników jest muzyka. Posiada ona cel, który musi być osiągnięty.
![]() |
![]() |
Zajęcia z muzyką silnie pobudzają i porządkują reakcje, ożywiają emocjonalnie wnosząc element radości i zainteresowania, wpływają terapeutycznie na wszystkie funkcje psychiczne, na motorykę, podnoszą wiarę we własne siły, dają satysfakcję, są bodźcem do dalszych wysiłków, uspołeczniają przez udział w zbiorowym reprodukowaniu i tworzeniu muzyki. Dla dziecka upośledzonego zajęcia z muzyki mogą być szansą przełamania barier odgradzających je od świata.
Korzyści o których wcześniej wspomniałem to nic innego jak pobudzanie, ożywianie emocjonalne, radość i zainteresowanie zajęciami muzycznymi, to wszystko ma istotny wpływ na usprawnianie funkcji intelektualnych i prawidłowe pobudzanie do czynnego udziału w zajęciach z muzyki. Podstawowe zadania szkoły specjalnej to: wszechstronne rozwijanie uczniów i przysposobienie ich do pracy, do pożytecznego udziału w życiu społecznym, a także przygotowanie do dalszej nauki w szkole zawodowej specjalnej i do zdobywania kwalifikacji w procesie pracy zawodowej.
Wychowanie muzyczne, jak już wcześniej wspomniałem, jest częścią organizmu jakim jest wychowanie szkolne. W wychowaniu muzycznym, które bierze udział w realizowaniu całokształtu programu nauczania w szkole specjalnej (m. in. w zakresie mowy, czytania i pisania oraz pojęć liczbowych), tak sformułowane zadania realizowane są w trzech płaszczyznach:
Z powyższego wynika, iż nauczyciel prowadzący zajęcia muzyczne w szkole specjalnej powinien realizować zadania według wyżej wymienionych trzech płaszczyzn. Potwierdzę to sformułowanie wypowiedzią K. Mrugalskiej, która twierdzi, że organizując więc proces wychowania muzycznego nauczyciel musi mieć na względzie nie tylko podawanie wiedzy uczniom i opanowywanie przez nich umiejętności i nawyków z zakresu muzyki, ale również realizację wymienionych wyżej nadrzędnych celów.
Pracując na co dzień w szkole specjalnej jestem świadomy „włączania” trzech płaszczyzn (tj. rewalidacji i wszechstronnego rozwoju, wychowania estetycznego oraz przygotowania do samodzielnego życia i udziału w życiu społecznym0 do realizacji celów i zadań wychowania muzycznego, które przyczyniają się w ogromnej mierze do realizacji całokształtu programu nauczania w szkole specjalnej. Tak przedstawione zadania i cele wychowania muzycznego w szkole specjalnej dają pełniejszy obraz problemu.
Głównym założeniem, a raczej osiągnięciem ważnego celu w pracy wychowawczo-rewalidacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu lekkim jest usprawnianie. Można tego dokonać poprzez zajęcia z muzyki. Janina Stadnicka twierdzi, że upośledzenie umysłowe wiąże się z trwałymi zmianami w ośrodkowym układzie nerwowym i zaburzeniami w jego funkcjonowaniu. Globalny charakter defektu sprawia, że upośledzona jest zdolność odbierania wrażeń, spostrzegania, myślenia, mowy, sfery emocjonalno-dążeniowej, co w konsekwencji utrudnia uczenie się i przystosowanie społeczne. Jak więc można usprawnić zdolność odbierania wrażeń, myślenia, spostrzegania, mowy oraz sfery emocjonalno-dążeniowej? Otóż, upośledzenie umysłowe nie jest mimo wszystko, traktowane jako stałe i niezmienne, a to dzięki możliwości przyjmowania przez korę mózgową funkcji zastępczych. W tej sytuacji oddziaływanie terapeutyczne winno być ukierunkowane na pobudzanie procesów korowych przez wprowadzanie dzieci w okoliczności dostarczające jak największej ilości doświadczeń i przeżyć oraz wiązanie ich z doświadczeniami podobnego typu zaistniałymi uprzednio.
Oddziaływanie terapeutyczne jest główną rzeczą w usprawnianiu niepełnosprawnych umysłowo. Oddziaływanie muzyki na tą niepełnosprawność jest ogromnie istotne. Działanie muzyki na dziecko można zaobserwować już bardzo wcześnie. Oddziałuje ona na nie bez udziału jego świadomości, wywołując najrozmaitsze reakcje, np. rytmiczne poruszanie się, uderzanie, nucenie, czasem radość, uśmiech lub zadumę i znieruchomienie. Muzyka objawia się wówczas jako czynnik działający na psychikę dziecka, przemawiający bez słów, a wnikający w głąb jego osobowości.
Muzyka jest potrzebna każdemu dziecku, a tym bardziej upośledzonemu umysłowo. Muzyka to śpiew, gra na instrumentach, zabawa. Dziecko chce grać, bawić się, śpiewać, chce szybko widzieć rezultaty swego działania, chce odnosić sukcesy. Potrzebne jest to im dla zdrowia psychicznego - równowagi psychicznej. Nie bez przyczyny w leczeniu nerwic stosuje się śpiew, grę na instrumentach i ruch przy muzyce, jako jeden z podstawowych elementów terapii. Muzyka jest pewną terapią, która pomaga w usprawnianiu funkcji intelektualnych dzieci upośledzonych. Pomaga ona również w rozwijaniu wrodzonych zdolności. w jednych z publikacji możemy przeczytać, że istnienie godnych uwagi cech indywidualnych, jak również zdolności wrodzonych wśród dzieci upośledzonych jest niezaprzeczalne. Daje to dużą możliwość niezwykłego wpływu na dziecko, dzięki któremu może ono dokonać większych postępów niż dzięki jakiemukolwiek innemu środkowi wychowawczemu.
Zajęcia muzyczne powinny pobudzać, zachęcać do aktywnego działania, powinny zainteresować słuchacza, aby brał w nich czynny udział. To ogromna przygoda dla dziecka i możliwość przeżywania muzyki.
Z muzyką łączy się zwykle przeżycie emocjonalne. Wywołuje ono napięcie, pobudzenie, po napięciu następuje często rozładowanie. Zaznacza się tu więc relaksujące działanie muzyki. Muzyka oddziałuje więc zarówno na system nerwowy dziecka jak też na pobudzenie jego wyobraźni i inwencji.
Jak widać, szalenie ważną rolę spełnia muzyka w usprawnianiu dzieci upośledzonych umysłowo, jest jakby procesem terapeutycznym w życiu tych dzieci. Na koniec warto jeszcze przytoczyć ostatnią wypowiedź. Otóż, wykorzystanie różnych form aktywności pozwala na kształtowanie pamięci motorycznej, słuchowej i wzrokowej.
W tej części opracowania dokonam ogólnej analizy programu nauczania muzyki w szkole specjalnej. Zanim jednak przystąpię do analizy tego programu przedstawię zagadnienie innowacji pedagogicznej, która będzie mi „podporą” w trakcie analizowania programu.
Dokument (Zarządzenie nr 18 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 czerwca 1993 r. w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej przez szkoły i placówki publiczne.) rozumie innowację pedagogiczną jako „nowe rozwiązania programowe”, dalej „organizacyjne” oraz „metodyczne”. Tak więc innowacja może być rozwiązaniem programowym, organizacyjnym lub metodycznym mającym na celu poszerzenie lub modyfikacje - tu ważne stwierdzenie - „zakresu” realizowanych w szkole /placówce/ „celów” i „treści”. Zakres poszerzonych lub modyfikowanych celów i treści odnosi się do trzech elementów szeroko rozumianego procesu edukacyjnego, mianowicie: „kształcenia”, „wychowania”, „opieki”.
Omawiany dokument uwzględnia i rozpatruje również kategorię „eksperymentu pedagogicznego”. Tym terminem określone są działania, w ramach których „istotnie modyfikowane” są „warunki”, „organizacja zajęć”, „sposób” albo „treść” odnośnie „nauczania”, „wychowania” lub „opieki”. Dodane jest do tego stwierdzenie, że „efekty’ powyżej określonych działań poddane są procedurze weryfikacyjnej, zgodnej z „metodologią nauk pedagogicznych”. W dalszej części rozporządzenie omawia kolejne typy innowacji:
Odnośnie innowacji dotyczących programów nauczania dokument stwierdza, że w szczególności mogą one polegać na:
W przypadku innowacji polegających na wprowadzeniu do „planu nauczania” szkoły „dodatkowych przedmiotów”, które nie są ujęte w przepisach o ramowych planach nauczania to mogą one być prowadzone w:
Odnośnie innowacji polegających na wprowadzeniu „wewnątrzszkolnych zasad ocenienia uczniów” dokument wskazuje, że konieczna jest zgoda kuratora oświaty.
Oto w jaki sposób określa świat innowacji pedagogicznych rozporządzenie ministerialne. Podstawowym pytaniem jakie narzuca się wobec formalnego widzenia innowacji jest to, czy wyczerpuje ono i ujmuje pełne spektrum faktycznie występujących innowacji w systemie edukacji narodowej, ale to już inne zagadnienie?
Teraz przejdę do analizy programu nauczania muzyki w szkole specjalnej. Celami przedmiotu, obszaru oddziaływania są:
W zajęciach wykorzystuje się dziecięce instrumenty perkusyjne niemelodyczne: bębenki, tamburina, pudełka akustyczne, klawesy (drewienka), marakasy (grzechotki), kastaniety (kołatki), talerze (żele), trójkąty (triangle) oraz melodyczne: dzwonki, ksylofony, metalofony. Dla wzbogacenia brzmienia orkiestry lub w przypadku braku w szkole instrumentów perkusyjnych poleca się konstruować wraz z uczniami prostych instrumentów, grających zabawek, „przeszkadzajek” - pseudoinstrumentów. Do ich wykonania potrzebne są różnej wielkości pudełka, puszki, pojemniki plastikowe i blaszane, groch, fasola, ryż, guziki i inne.
Przed każdą formą muzykowania prowadzi się ćwiczenia izometryczne dłoni i rąk. Przy rytmizacji ważny jest właściwy dobór struktur rytmiczno - metrycznych do określonego tekstu, z uwzględnieniem zgodności z zasadami akcentowania w języku polskim. Najlepiej rozpocząć naukę rytmizacji tekstu od rytmu dwudzielnego (najłatwiejsza budowa), nawiązuje się bowiem w ten sposób do dwóch rytmów biologicznych: akcji serca (raz - dwa) i procesu oddychania (wdech - raz, wydech - dwa).
Muzyka z rytmiką może być realizowana w nauczaniu całościowym łącznie z innymi przedmiotami lub jako odrębna jednostka metodyczna.
Autor: Radosław Witkowski
nauczyciel muzyki w ZSO Nr 7 Sp. w Płocku
Bibliografia:
Poradnik Logopedyczny to interdyscyplinarny serwis, który powstał w 2002 roku z myślą o wszystkich zainteresowanych problematyką logopedyczną i dziedzinami pokrewnymi logopedii oraz pedagogiki specjalnej. Celem serwisu jest udostępnienie wiedzy w zakresie profilaktyki logopedycznej, pomoc we wczesnym rozpoznaniu wad i zaburzeń mowy oraz zaburzeń rozwojowych, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych dotyczących osób niepełnosprawnych.
Marzena Mieszkowicz
Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny
ul. Baczyńskiego 3 / 71
09-409 Płock
+48 (24) 266 91 54