Pomoce » Instrumentarium » Urządzenia elektroniczne do usprawniania narządów mowy
Potrzeba usprawniania motoryki narządów mowy ma miejsce zarówno w opóźnionym rozwoju mowy, w zaburzeniach dyslalicznych, w afazji, w pracy z dziećmi opóźnionymi w rozwoju psychomotorycznym, w usprawnianiu mowy osób z porażeniem mózgowym oraz w wieloczynnikowo uwarunkowanych zaburzeniach mowy. Wskazania do usprawniania motoryki narządów mowy opisywane są w działach: wady wymowy oraz zaburzenia mowy, stąd je pomijam, by opisać narzędzia przydatne do tego celu.
Najbardziej efektywnymi elektronicznymi urządzeniami w tego rodzaju ćwiczeniach są wibrator logopedyczny i stymulator logopedyczny. Wibrator logopedyczny (w nowej wersji) jest częścią składową stymulatora. Logopedzi, którzy zastąpili lub uzupełnili dawne metody pracą tymi właśnie aparatami na pewno mają lżejszą pracę i uzyskują szybsze efekty terapeutyczne.
Stymulacje mechaniczne z pomocą w/w urządzeń z powodzeniem wykorzystuję jako masaż języka, warg, podniebienia, do treningu pionizacji języka w zaburzeniach dyslalicznych, w korekcji rotacyzmu (brak lub patologiczna realizacja głoski r). Stymulacje mechaniczne języka dają znacznie szybsze i pewniejsze (trwalsze) efekty w korekcji rotacyzmu niż tradycyjne metody fonetyczne lub z użyciem szpatułek, ponieważ:
Wibrator aktywizuje, pionizuje i usprawnia motorykę przedniej części języka, co jest pomocne nie tylko w korekcji rotacyzmu, ale też w przezwyciężaniu palatalizacji (zmiękczania głosek), gdy środkowa część języka jest najbardziej aktywna. Praca z aparatem przyspiesza pojawianie się głosek szumiących (ułatwia ich wywoływanie). Satysfakcjonujące efekty terapeutyczne uzyskuje się wtedy, gdy spełnione są określone w opisach urządzeń specjalne wymogi metodyczne.
Niektóre elementy instrumentarium Nr 1, Nr 2, Nr 3 (walizka logopedyczna) są pomocami, które również znajdują zastosowanie w usprawnianiu motoryki narządów mowy. Na szczególną uwagę zasługują wkładki artykulacyjne, które ze względu na dużą użyteczność, znalazły się we wszystkich zestawach instrumentarium, a których przydatność potwierdza praktyka w dyslalii, oligofazji oraz przy wadach zgryzowych (gdy towarzyszy im wada wymowy).
Możliwość wizualizacji (pokazania) ruchów artykulacyjnych okazuje się być przydatna w rehabilitacji chorych z afazją, w pracy z niedosłyszącymi, w korekcji zaburzeń dyslalicznych. Natomiast możliwość symulowania ruchów artykulacyjnych (wizualizacji) zawiera program komputerowy Logo-STEMPEL 2.
Opracowanie: Marzena Mieszkowicz - neurologopeda
Poradnik Logopedyczny to interdyscyplinarny serwis, który powstał w 2002 roku z myślą o wszystkich zainteresowanych problematyką logopedyczną i dziedzinami pokrewnymi logopedii oraz pedagogiki specjalnej. Celem serwisu jest udostępnienie wiedzy w zakresie profilaktyki logopedycznej, pomoc we wczesnym rozpoznaniu wad i zaburzeń mowy oraz zaburzeń rozwojowych, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych dotyczących osób niepełnosprawnych.
Marzena Mieszkowicz
Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny
ul. Baczyńskiego 3 / 71
09-409 Płock
+48 (24) 266 91 54