12 PRZYKAZAŃ LOGOPEDYCZNYCH dla rodziców

Kształtowanie mowy » 12 PRZYKAZAŃ LOGOPEDYCZNYCH dla rodziców (Leon Kaczmarek)

  1. Narządy mowy dziecka kształtują się izaczynają funkcjonować już wżyciu płodowym. Są one ogromnie wrażliwe na wszystkie bodźce fizyczne ichemiczne, zarówno sprzyjające jak iszkodliwe.
  2. Mowa otoczenia powinna być poprawna. Do dziecka trzeba mówić wolno, dokładnie iwyraźnie, trzeba zaniechać sztucznego spieszczania iużywania tzw.języka dziecięcego.
  3. Dziecko powinno reagować na aktywność uczuciową isłowną otoczenia. Zpoczątku jest touśmiech, ruch rączki, przegięcie ciała. Wnet jednak nastąpią reakcje głosowe. Gdy ich brak, trzeba koniecznie zbadać słuch dziecka, gdyż może on być osłabiony.
  4. Absolutnie nie wolno krępować dziecka wreagowaniu na aktywność otoczenia.
  5. Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczep warg, dziąseł, podniebienia, zniekształcenia wukładzie szczęk, uzębienia itp.), powinno się bezwzględnie pójść znim do lekarza specjalisty: chirurga plastyka, ortodonty.
  6. Dziecko leworęczne należy otoczyć specjalną opieką. Wokresie kształtowania się mowy nie wolno zmuszać go do posługiwania się prawą ręką, gdyż mogą wystąpić zaburzenia mowy.
  7. Kiedy dziecko samo zaczyna coraz więcej mówić nie wolno tej skłonności gasić np.obojętnością lubcierpką uwagą, bo wówczas dziecko zamyka się wsobie, staje się nieufne, niemieje.
  8. Nie należy hamować żywiołowego pędu do mowy, trzeba wykorzystać ogromny ładunek uczuciowy, jaki dziecko wkłada wmowę.
  9. Należy pilnie baczyć czykształtowanie się mowy dziecka przebiega zgodnie znormą.
  10. Od momentu zdobycia przez dziecko umiejętności mówienia zdaniami nie wolno bezustannie przeszkadzać mu przez ciągłe poprawianie izmuszanie do poprawnego powtarzania, gdyż dziecko nabawi się kompleksu niższej wartości, straci zaufanie do otoczenia, przestanie mówić.
  11. Dziecko trzyletnie monologuje, alechce też rozmawiać zotoczeniem, zadaje mnóstwo pytań iprzepada za opowiadaniami. Nie wolno lekceważyć tych faktów, gdyż pomaga todziecku wwysławianiu się, wumiejętności wyrażania swych myśli iuczuć.
  12. Jeśli mimo wszystko nie udało się zapobiec powstaniu defektów mowy, nie wolno opuszczać rąk. Powstające wPolsce coraz liczniejsze poradnie logopedyczne są wstanie pomóc dziecku, oile rodzice iwychowawcy będą znimi jak najściślej współpracować.

(za: Leon Kaczmarek)

Losowe zdjęcia

Informacje

Poradnik Logopedyczny to interdyscyplinarny serwis, który powstał w 2002 roku z myślą o wszystkich zainteresowanych problematyką logopedyczną i dziedzinami pokrewnymi logopedii oraz pedagogiki specjalnej. Celem serwisu jest udostępnienie wiedzy w zakresie profilaktyki logopedycznej, pomoc we wczesnym rozpoznaniu wad i zaburzeń mowy oraz zaburzeń rozwojowych, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych dotyczących osób niepełnosprawnych.

Kontakt

Marzena Mieszkowicz

Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny
ul. Baczyńskiego 3 / 71
09-409 Płock

oligomarzka@o2.pl

+48 (24) 266 91 54