Rozwój mowy » Test rozwoju reakcji słuchowych i mowy
Należy pamiętać, że każde dziecko ma indywidualne tempo rozwoju, według innego schematu. Niektóre reakcje mogą pojawić się wcześniej, inne później. Opóźnienie w ramach poszczególnych etapów rozwoju nie powinno przekraczać pół roku. Badania należy przeprowadzać kilkakrotnie w każdym przedziale wiekowym. Dziecko w tym czasie powinno być zdrowe i wypoczęte, a osoba badająca powinna znajdować się poza zasięgiem wzroku dziecka. Jeżeli reakcje na dźwięki są niepewne i/lub mowa dziecka nie rozwija się, czy postępuje zbyt wolno przyczyny tego stanu mogą być różne np.: wada słuchu, przewlekłe wysiękowe zapalenie uszu, opóźnienie psychoruchowe, brak stymulacji ze strony środowiska rodzinnego, wady narządów mowy. W każdym z tych przypadków jest potrzebna pomoc specjalisty.
Rodzice mogą sami śledzić w warunkach domowych rozwój swojego dziecka podczas codziennej zabawy. Do tego celu służy znakomicie test rozwoju reakcji słuchowych i rozwoju mowy. Wystarczy, gdy krok po kroku (według testu) przeanalizują i ocenią u swojego dziecka obecność wymienionych reakcji i odpowiedzą na poniższe pytania tak lub nie.
![]() |
Reaguje zmrużeniem oczu lub nagłym rozłożeniem rączek na bardzo głośne dźwięki |
![]() |
Reaguje zmrużeniem oczu lub nagłym rozłożeniem rączek na głośne dźwięki |
![]() |
Przestaje ssać, gdy słyszy głośny dźwięk |
![]() |
Od 2 miesiąca reaguje na głos bliskiej osoby (kiedy jej nie widzi) |
![]() |
Budzi się przy głośnych dźwiękach |
![]() |
Głuży wydając gardłowe dźwięki lub samogłoski |
![]() |
Reaguje np. na stukanie, dźwięk odkurzacza itp. |
![]() |
Zwraca głowę w kierunku dźwięku grzechotki |
![]() |
Lubi zabawki dźwiękowe, w tym grzechotki |
![]() |
Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi |
![]() |
Od 5 m-ca zaczyna gaworzyć, cieszyć się dźwiękiem |
![]() |
Od 5 m-ca zaczyna reagować gaworzeniem na mowę matki |
![]() |
Reaguje płaczem lub podrywa się przy głośnym hałasie |
![]() |
Uspokaja się słysząc znany głos |
![]() |
Zwraca głowę w kierunku głosu znanej osoby lub gdy jest wołane po imieniu |
![]() |
Reaguje na zakaz nie wolno |
![]() |
Reaguje na swoje imię |
![]() |
Zwraca głowę w kierunku dźwięku |
![]() |
Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi |
![]() |
Używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę gaworzeniem nawiązuje dialog z matką |
![]() |
Reaguje na szelest bibuły, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki |
![]() |
Łączy dźwięki i powtarza sylaby, np. ba-ba, da-da |
![]() |
Bawią go rymowanki, zabawa kosi-kosi |
![]() |
Reaguje na zakaz nie wolno |
![]() |
Reaguje na swoje imię, zwraca głowę w kierunku, z którego dochodzi głos |
![]() |
Zwraca głowę w kierunku interesującego dźwięku |
![]() |
Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi |
![]() |
Używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę (zaczepia) |
![]() |
Próbuje naśladować głos mamy, taty pod względem rytmu i głośności |
![]() |
Spogląda lub wskazuje palcem na przedmioty, osoby, gdy się o to poprosi |
![]() |
Tańczy, porusza się i wydaje dźwięki w takt muzyki |
![]() |
Mówi pierwsze słowa (mama, tata), mówi i pokazuje np. pa-pa, nie |
![]() |
Naśladuje głosy zwierząt, wypowiada niektóre onomatopeje |
![]() |
Rozumie pytania: gdzie jest tata, mama? |
![]() |
Reaguje na zakaz nie wolno |
![]() |
Reaguje na swoje imię wołane z drugiego pokoju |
![]() |
Reaguje na polecenia i pytania np.: chodź, czy chcesz więcej? |
![]() |
Naśladuje wiele wypowiadanych przez Ciebie słów |
![]() |
Szuka źródła interesującego go dźwięku |
![]() |
Reaguje na szelest bibuły, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki |
![]() |
Mówi 3 lub 4 słowa |
![]() |
Bawią go rymowanki, zabawa kosi-kosi |
![]() |
Tańczy przy muzyce |
![]() |
Poproszone pokaże nos, oko, ucho |
![]() |
Pokazuje różne części ciała |
![]() |
Spełnia proste polecenia np.: włóż piłkę do pudełka, daj lalę |
![]() |
Odpowiada na pytania np. czy chcesz więcej? |
![]() |
Szuka źródła interesującego go dźwięku |
![]() |
Reaguje na szelest bibuły, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki |
![]() |
Mówi od 20 do 300 słów |
![]() |
Śpiewa i tańczy przy muzyce |
![]() |
Pokazuje znane obrazki, gdy się je nazywa |
![]() |
Nazywa to, czego chce: auto, soczek, ciastko |
![]() |
Potrafi naśladować głos np.: kota, psa, pokazując odpowiedni obrazek |
![]() |
Słucha radia i telewizji na tym samym poziomie głośności, co inni członkowie rodziny |
![]() |
Spełnia trudniejsze polecenia słowne np. schowaj zabawki |
![]() |
Odpowiada na pytania: co to jest? |
![]() |
Szuka źródła interesującego go dźwięku |
![]() |
Zadaje pytania interesując się otoczeniem |
![]() |
Mówi coraz więcej zdaniami, opowiada proste bajki lub wymyślone historyjki |
![]() |
Śpiewa i tańczy przy muzyce |
![]() |
Słyszy i rozumie rozmowę w drugim pokoju |
Jeśli zauważasz niepokojącą ilość odpowiedzi nie - powinieneś niezwłocznie zasięgnąć porady specjalisty: otolaryngologa, foniatry lub logopedy.
Poradnik Logopedyczny to interdyscyplinarny serwis, który powstał w 2002 roku z myślą o wszystkich zainteresowanych problematyką logopedyczną i dziedzinami pokrewnymi logopedii oraz pedagogiki specjalnej. Celem serwisu jest udostępnienie wiedzy w zakresie profilaktyki logopedycznej, pomoc we wczesnym rozpoznaniu wad i zaburzeń mowy oraz zaburzeń rozwojowych, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych dotyczących osób niepełnosprawnych.
Marzena Mieszkowicz
Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny
ul. Baczyńskiego 3 / 71
09-409 Płock
+48 (24) 266 91 54