Wady wymowy » Studia przypadków » Rotacyzm - proponowana terapia logopedyczna
Badany uczeń, Piotrek wykazuje nieprawidłową realizację głoski drżącej [r]. W jego przypadku główne miejsce artykulacji przesuwa się z wałeczka dziąsłowego w tył, w stronę podniebienia twardego, dając w efekcie [R] nieco francuskie, choć nie jest to typowa realizacja gardłowa.
Artykulacja głoski [r] - przedniojęzykowo-dziąsłowej wymaga szczególnie precyzyjnych ruchów języka. Przy jej realizacji czubek języka wibruje, wykonując subtelne ruchy - i ten element chłopiec wykonuje poprawnie.
Należy skupić się więc na przesunięciu miejsca artykulacji nieco w przód.
Terapię należałoby moim zdaniem rozpocząć od rozćwiczenia języka i warg.
Proponowane ćwiczenia języka to:
Kolejną grupę ćwiczeń usprawniających motorykę narządów mowy są ćwiczenia warg, które mogą być wykonywane naprzemiennie z ćwiczeniami języka. Przy wymowie „r” wargi są lekko zaokrąglone, rozchylone.
Po tej grupie ćwiczeń wykonywanych na kolejnych zajęciach powinna nastąpić demonstracja prawidłowego układu narządów mowy - głównie języka, przy artykulacji - [t], [d], [n], a zwłaszcza [r] (głównym miejscem artykulacji wszystkich tych głosek jest wałeczek dziąsłowy!!!).
Należy dotknąć palcem wałeczka dziąsłowego, potem kazać dotknąć dziecku, niech poszuka językiem (posmarować wałeczek czekoladą).
Można tu wykorzystać ilustracje przedstawiające poprawne ułożenie narządów mowy ww. głosek lub/i użyć tzw. gniotek, które kształtem, kolorem przypominają język i wymodelować je w taki sposób, w jaki układa się język przy ww. głoskach. Dziecko po pokazie może samodzielnie wykonać to zadanie.
Następnie przed lustrem szybko wymawiamy głoski ttt, ddd; potem kombinacje tdt, tdt, tdntdn, tete, dede, tedeo, tedeu.
Z kolei możemy przejść do ćwiczeń zasadniczej dla nas głoski - [r]. Należy przy tym uczulić chłopca, że język ma być szeroki, rozluźniony, ułożony tuż za górnymi zębami. Instruktaż do tych ćwiczeń powinien zawierać informację o tym, że czubek języka znajduje się nie przy zębach, ani nie w tyle, ale na krótko przylega i odrywa się od wałka dziąsłowego.
Aby nie zmęczyć dziecka monotonią ćwiczeń proponuję wykonywać je na żywym słowie w pojedynczych wyrazach, frazach i zdaniach, zarówno w sąsiedztwie samogłosek, jak i spółgłosek. Poniżej podaję przykłady, ale zakres jest dowolny.
Przykładowe wyrazy do ćwiczeń głoski „r” w połączeniach spółgłoskowych.
nagłos | śródgłos | wygłos | |
- tr | trawa, trasa, tratwa, tron, troje, trąba, trud, trącać, trener, trochę, truskawka trolejbus, trociny, | cytryna, atrament, futro, wiatrak, jutro, lustro, patrol, otruty, pietruszka | jesiotr, litr, łotr, wiatr, metr |
- dr | drabina, druk, droga, dramat, drapać, drób dreszcz, drugi, drut, dres, drań | adres, biedronka, biodro, hydrant, mądry, podróż, modry, udręka, wiadro | cedr |
Kolejny etap pracy korekcyjnej to łączenie wyrazów we frazy; np.:
trudna droga | trącać drut |
druga tratwa | mądry trener |
drobny druk | otruty drapieżnik |
drewniany wiatrak | drobne truskawki |
Zdania:
Trawa rośnie przy drodze. | Na strychu wisi futro. |
Na stole stoi wiadro z truskawkami. | Chłopiec wydrukował swój adres. |
Podobne postępowanie przyjmuje się łącząc „r” z głoskami zwartymi - „p”, „b”.
pra, pro, pre, pry;
bra, bro, bre, bry; itd.
Następnie łączymy je w wyrazy:
praca, pralka, prasa, | brat, bratek, brama, brom, |
prezent, prędko, próba, | broszka, bruk, brudny, |
oprawa, wyprawa, uprasować, | obroża, obrona, obraz, |
Po tej grupie ćwiczeń powtarzamy krótkie frazy:
brudna praca | dobra prasa |
prosty drut | prędki brat |
brukowana droga | próbny wydruk |
oprawa obrazu | próbna praca |
Zdania:
Bronek jest brudny.
Ten obraz jest ładnie oprawiony.
Mama stwierdziła brak broszki.
Frazy:
dobry krawiec, krem cytrynowy, granatowy krawat, mokry krokus;
Zdania:
Krowa skubie mokrą trawę.
Na trawie leżą grabie.
Koło bramy uciekł gryzoń.
Hydraulik naprawił zepsuty kran.
itd.
Ćwiczyć należy także spółgłoskę „r” w sąsiedztwie samogłosek: ra, ro, re, ru, ry.
Przykładowe wyrazy do ćwiczeń głoski „r” w połączeniach samogłoskowych.
nagłos | śródgłos | wygłos |
rama, radio, rasa, ropa, rondel, rak, rów, ruch, rózga, ręka, rękawiczka, ryś, ryż, rysunek | para, kara, teren, parasol, pióro, aparat, pora | tor, por, wór, kur, mur, żur, bór |
Frazy:
prosta rama | dziurawy rondel |
równa kreska | groźny ryś |
twardy ryż | różowa rękawiczka |
czarna ropa |
Zdania:
Teren był ogrodzony murem. | W torebce jest pióro i atrament. |
Drwale wracają z boru. | Romek karmi kury. |
Ćwiczenia powtarzania i poprawnego czytania można uatrakcyjnić różnego rodzaju zagadkami, rebusami, uzupełniankami, krzyżówkami, układankami. Ich celem będzie nie tylko kształcenie poprawnego mówienia, ale również rozwijanie myślenia, pamięci, koncentracji uwagi. Oto przykładowe zadania do wykonania:
Zagadki:
Nie należy zapominać też o czytaniu całych tekstów.
Przykładowe teksty do czytania:
I. Rodzice Alberta i Marysi mają małe gospodarstwo. Hodują krowę, konia, kury. Mają także owcę i barana. Niedaleko od domu jest także działka. Rosną na niej truskawki, ogórki, rabarbar, marchewka, pietruszka, pory. W ogrodzie są stare grusze, jabłonie, czereśnie i kilka krzaków agrestu. Pani Krystyna dba także o ogródek kwiatowy. Jej ulubione kwiaty to stokrotki, bratki, astry, a przede wszystkim róże - kremowe, różowe, bordowe i czerwone.
II. Samotny strach.
Strach na wróble
wieczorem
stoi pełen smutku,
bo strach
strach ogarnął
w działkowym ogródku.
Tak przykro stać samemu,
gdy wiatr, gdy deszczyk moczy...
żeby choć jeden wróbel pojawił się w nocy!
/Wincenty Faber/
III. Stoi strach na wróble
Stoi strach na wróble,
stoi przy wisience.
podparł się na kiju,
rozkrzyżował ręce.
A wróblaszki, złodziejaszki
przyleciały całą zgrają
i nad strachem wydziwiają
„ćwir - ćwir - ćwir!...”
/Janina Porazińska/
Możemy wykorzystać również tzw. układanki sylabowe. Wygląda to mniej więcej tak:
Polecenie:
Z poniższych sylab ułóż wyrazy i odczytaj je głośno:
Jeżeli dziecko to polubi, to na pewno zainteresuje się np. krzyżówkami:
KRZYŻÓWKA Z HASŁEM
Wszelkie ćwiczenia muszą odbywać się w atmosferze życzliwości, a nawet zabawy. Nie zwracajcie mu na każdym kroku uwagi! Trzeba przypomnieć od czasu do czasu w ciągu dnia, ale niech nie wpędzi się on w świadomość „inności”. W przeciwnym razie więcej mu zaszkodzimy niż pomożemy, a tego bym nie chciał! Swoją drogą: wystarczy posłuchać spikerów TV od Niny Terentiew zaczynając. Czasem myślę, że teraz jest moda na takie [r].
Tomasz Kłusek
PSP w Paszczynie
www.tomekkl.prv.pl
violatomek@wp.pl
Poradnik Logopedyczny to interdyscyplinarny serwis, który powstał w 2002 roku z myślą o wszystkich zainteresowanych problematyką logopedyczną i dziedzinami pokrewnymi logopedii oraz pedagogiki specjalnej. Celem serwisu jest udostępnienie wiedzy w zakresie profilaktyki logopedycznej, pomoc we wczesnym rozpoznaniu wad i zaburzeń mowy oraz zaburzeń rozwojowych, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych dotyczących osób niepełnosprawnych.
Marzena Mieszkowicz
Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny
ul. Baczyńskiego 3 / 71
09-409 Płock
+48 (24) 266 91 54