Wady wymowy » Studia przypadków » Studium przypadku dziecka z dyslalią
Ze względy na dużą ilość znaków fonetycznych w artykule, publikujemy jedynie jego początek. Dla wszystkich zainteresowanych umieszczamy pełną wersję zapisaną w pliku worda do pobrania - na dole strony.
Do przeprowadzenia studium przypadku wybrany został chłopiec z klasy V Publicznej Szkoły Podstawowej w Paszczynie, który uzyskał najsłabszy wynik w badaniu Logopedycznym Testem Przesiewowym.
Jego wyniki w teście przesiewowym na tle klasy i pośród badanych chłopców ilustruje tabela 1.
Łączny wynik chłopca w teście (65 punktów) stanowi jedynie 54,1% punktów możliwych do zdobycia. Sławek otrzymał przy tym 75,5% średniej punktów jaką uzyskali chłopcy i tylko 69,7% ilości punktów zdobytych przez jego rówieśników i rówieśniczki.
Deficyty dziecka najwyraźniej uwidoczniły się w poleceniu 7., w którym chłopiec przegłoskował prawidłowo tylko pierwszy, najprostszy wyraz. Słaby wynik uzyskał on także w poleceniach 2. i 4., w których uzyskał odpowiednio 42 i 40% możliwych do zdobycia punktów. Szczególnie polecenie 2. wypadło niekorzystnie na tle pozostałych badanych, gdyż 11 punktów Sławka stanowi tylko 55 % średniej ilości punktów uzyskiwanych przez jego kolegów i koleżanki.
Różnica punktowa w pozostałych poleceniach zawarła się w granicach 80 % punktów zdobywanych przez wszystkich badanych, jedynie w poleceniu 5., badającym motorykę narządów mowy chłopiec wykonał poprawnie wszystkie próby.
Słaby ogólny wynik Sławka zdecydował o wybraniu go do badania kolejnymi narzędziami diagnostycznymi w celu ustalenia przyczyn niskiego poziomu kompetencji językowej i komunikacyjnej oraz sprawności realizacyjnych, a w dalszym etapie podania propozycji terapii logopedycznej.
„Badanie sprawności motorycznej narządów mowy” w opracowaniu Z.M. Kurkowskiego i T. Woźniaka potwierdziło u badanego prawidłową budowę i funkcjonowanie narządów artykulacyjnych. Chłopiec nie wykonał poprawnie tylko dwóch prób: „5. kląskaj jak konik” oraz „29. zagwiżdż”. Wydaje się jednak, że nie wynika to z niesprawności narządów mowy, gdyż pozostałe polecenia badające i wargi i język Sławek wykonał bez żadnych kłopotów.
Zatem w dalszej części rozdziału przedstawione zostaną kolejno:
Tomasz Kłusek
PSP w Paszczynie
www.tomekkl.prv.pl
violatomek@wp.pl
Poradnik Logopedyczny to interdyscyplinarny serwis, który powstał w 2002 roku z myślą o wszystkich zainteresowanych problematyką logopedyczną i dziedzinami pokrewnymi logopedii oraz pedagogiki specjalnej. Celem serwisu jest udostępnienie wiedzy w zakresie profilaktyki logopedycznej, pomoc we wczesnym rozpoznaniu wad i zaburzeń mowy oraz zaburzeń rozwojowych, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych dotyczących osób niepełnosprawnych.
Marzena Mieszkowicz
Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny
ul. Baczyńskiego 3 / 71
09-409 Płock
+48 (24) 266 91 54