Wychowanie słuchowe » Ćwiczenia słuchowe. Rozróżnianie zjawisk dźwiękowych
W programie wychowania słuchowego przewiduje się szereg ćwiczeń rozwijających wrażliwość słuchową dziecka. Ćwiczenia te mają na celu pomóc dziecku rozwijać jego uwagę słuchową i zainteresowanie dźwiękami, uczyć rozróżniania dźwięków, reagowania na usłyszane dźwięki i lokalizować ich źródło, a także rozróżniać natężenie, wysokość, czas trwania oraz ilość dźwięków. Szczegółowe przykłady ćwiczeń obejmują m.in.:
Wszystkie ćwiczenia można stosować w ramach zajęć indywidualnych lub grupowych. W programie znajdują się także ćwiczenia kształtujące elementy prozodyczne mowy, takie jak: rytm, melodia i akcent. Muzyczne parametry dźwięku: wysokość, melodia, barwa, czas trwania są jedynymi adekwatnymi wzorcami dla wypowiedzi słownych (rytmu, akcentu i melodii mowy), zaś umiejętność realizowania tychże parametrów przez dziecko ma szansę uczynić jego wypowiedzi bardziej zrozumiałymi.
Niniejszy zestaw ćwiczeń jest przeznaczony dla logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci z niesprawnością złożoną, a w szczególności dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, z uszkodzeniem słuchu, z zaburzeniami percepcji słuchowej, niskiej podzielności oraz koncentracji uwagi i słabej zdolności naśladowania i gotowości komunikacyjnej.
Ma on na celu zapoznanie ich z możliwościami kształcenia zrozumiałości wypowiedzi słownej poprzez ćwiczenia usprawniające słuch, emisję głosu i elementy prozodyczne wypowiedzi. Ćwiczenia powinny być poprzedzane wielokrotnymi pokazami i próbami naśladowania przez dziecko - to konieczne zwłaszcza w przypadku występujących trudności ze zrozumieniem poleceń słownych rodzica, nauczyciela czy terapeuty.
Proponowane zabawy mogą dodatkowo przyczynić się do rozwijania przeciwstawnych pojęć, takich jak:
a także rozwijania aktywności dziecka poprzez naśladowanie prostych, często powtarzanych czynności. Zabawom powinny towarzyszyć krótkie i zrozumiałe dla dziecka polecenia, poparte gestem, wielokrotnym pokazem, wspólnym wykonywaniem ćwiczeń, aż do coraz większej aktywności i samodzielności.
Spośród ćwiczeń ortofonicznych, ćwiczenia słuchowe należą do najtrudniejszych. Wprowadza się je dopiero po ćwiczeniach oddechowych, rytmizujących i artykulacyjnych.
W grupie ćwiczeń słuchowych występuje podział na łatwiejsze i trudniejsze: dla dzieci młodszych i starszych. Ćwiczenia dla dzieci młodszych zaczynamy od zajęć bazujących na słuchu fizycznym i muzycznym, przechodząc stopniowo do ćwiczeń opartych na słuchu fonematycznym. Otóż w procesie porozumiewania się mamy do czynienia z nadawaniem i odbiorem informacji. Odbiór odbywa się głównie w oparciu o słuch fonematyczny, choć bazową rolę odgrywa słuch fizyczny i muzyczny.
Percepcja słuchowa - jest procesem rozpoznawania, różnicowania, zapamiętywania, analizowania i syntetyzowania dźwięków. Na poziom percepcji słuchowej składa się:
SŁUCH FIZYCZNY jest to wrażliwość na fale dźwiękowe. Cechuje go określona ostrość słyszenia; w powoduje; że są ludzie słyszący, niedosłyszący i głusi. Jest on charakterystyczny nie tylko dla człowieka, ale jedynie u ludzi dał podstawę do rozwoju słuchu muzycznego i fonematycznego.
SŁUCH MUZYCZNY pozwala określić wysokość dźwięku i dostrzegać różnice w jego wysokościach.
SŁUCH FONEMATYCZNY zwany też słuchem mownym - jest to zdolność do rozpoznawania i różnicowania dźwięków mowy (najmniejszych elementów składowych wyrazów czyli fonemów). Fonem jest najmniejszą jednostką fonetyczną języka. Realizacją fonemu jest głoska. Mowę rozumiemy dzięki funkcjonowaniu słuchu fonematycznego. Wymaga on operacji na poziomie analizy i syntezy słuchowej opartej na dużej sprawności percepcyjnej i poprawnych operacjach myślowych. Procesy te odbywają się na poziomie kory mózgowej. Słuch fonemowy zaczyna kształtować się w trzecim kwartale życia dziecka, pełna dojrzałość osiągana jest około 6-7 roku życia. Dzięki niemu słyszymy różnice pomiędzy dźwiękami bardzo podobnymi np. p-b, t-d, k-g, itd. Dalszy etap w rozwoju słuchu fonematycznego stanowi analiza i synteza słuchowa. Dziecku nie jest łatwo z potoku mowy wyodrębnić wyrazy, w wyrazach sylaby, w sylabach - głoski. Aby zrozumieć sens mówionego tekstu trzeba uchwycić kolejność głosek w wyrazie i umieć je zróżnicować. Odróżnić dźwięczne od bezdźwięcznych, zróżnicować szeregi:
ANALIZA SŁUCHOWA - to umiejętność wyodrębniania z potoku mowy: zdań, w zdaniach wyrazów, w wyrazach sylab, a w sylabach głosek z zachowaniem ich kolejności.
SYNTEZA SŁUCHOWA - to scalanie głosek, sylab i wyrazów w określone, złożone układy słuchowe.
PAMIĘĆ SŁUCHOWA - to pamięć wzorców słuchowych wyrazów tzn. pamięć ich długości (liczby sylab i głosek oraz ich kolejności w wyrazie). Jest to również zdolność zatrzymywania w pamięci ciągów wyrazów połączonych związkami logiczno-gramatycznymi (np. dni tygodnia, nazwy miesięcy po kolei, wiersze, piosenki itp.).
Różnicowanie dźwięków, ich analiza i synteza dokonują się na poziomie ośrodkowego układu nerwowego. Jeżeli ośrodek słuchowy kory mózgowej jest uszkodzony lub mniej sprawny, proces różnicowania, analizowania i syntetyzowania dźwięków przebiegają wadliwie. Nie można mylić tych zaburzeń z niedosłuchem pochodzenia obwodowego, ponieważ dziecko z takimi zaburzeniami ma uszkodzone ucho lub nerw słuchowy, a nie ośrodek słuchu w mózgu. Dzieci z zaburzeniami percepcji słuchowej poszczególne dźwięki słyszą bardzo dobrze bez względu na odległość, lecz nie potrafią ich różnicować, analizować czy też dokonywać ich syntezy. Zaburzenia percepcji słuchowej u dzieci upośledzonych w znacznym stopniu utrudniają opanowanie techniki czytania i pisania.
W przypadku nie różnicowania, lub słabego różnicowania głosek często występują zaburzenia mowy i trudności w nauce (głównie w czytaniu i pisaniu). Dlatego tak dużą wagę przywiązuje się do ćwiczeń słuchowych prowadzonych w celowy, zamierzony sposób (zwłaszcza z dziećmi niepełnosprawnymi psychoruchowo, z opóźnionym rozwojem mowy).
|
Najczęściej stosowaną zabawą rozpoczynającą ćwiczenia słuchowe jest udzielanie przez dzieci odpowiedzi na pytanie: co słyszysz? Dziecko z zamkniętymi oczami wsłuchuje się w ciszę - żadne dźwięki nie są wytwarzane celowo. Po krótkim czasie wsłuchiwania się określają, co słyszy:
Tego typu ćwiczenia można realizować także w grupach. |
|
Kiedy dzieci nauczą się odróżniać odgłosy z otoczenia, uczymy je rozpoznawać wzajemnie swoje głosy? Dzieci siedzą, np. w kręgu, odwrócone do siebie plecami. Terapeuta podchodzi do któregoś z nich i dotykiem daje znak, aby coś powiedziało (mogą to być fragmenty znanych wierszy). Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie: czyj i jaki to głos?
|
|
Odpoznawanie głosów zwierząt zarejestrowanych na taśmie magnetofonowej.
|
|
Młodych miłośników motoryzacji sprawdzić możemy przy rozpoznawaniu odgłosów charakterystycznych dla pojazdów: samochodu, traktora, pociągu, motocykla, tramwaju, wozu straży pożarnej, karetki pogotowia, statku, roweru, wrotek, deskorolki, itp. |
|
Inną zabawą słuchową może być wydawanie przez kolejne dzieci różnych dźwięków -naśladujących zarówno przedmioty, jak zwierzęta i zjawiska natury. Pozostali członkowie grupy starają się odgadnąć, co dziecko naśladuje (wiatr, kota, czajnik, pociąg, stukot butów). |
|
Dość trudnym, wymagającym dużego skupienia, jest zadanie odgadnięcia odgłosów docierających zza przysłony (parawanu), albo z sąsiedniego pomieszczenia. Może to być np.: odgłos przelewania wody, rozdzierania papieru, telefonu, przesuwania krzesła, upadku piłki, gwizdu czajnika, brzęku kluczy, itd. |
|
Ćwiczenia słuchowe można urozmaicić proponując dzieciom zabawy dźwiękonaśladowcze:
Można także próbować wysłuchać i różnicować bardzo odmienne od siebie odgłosy, np. chrapanie i dzwonienie kluczy; brzęk szkła i darcie papieru; szum wody spływającej do rury odpływowej i klaskanie; skrzypienie furtki i odgłos odkurzacza; zamykanie okna i kaszel.
Więcej zabaw tego typu znajdziesz w artykule pt. Onomatopeje - zabawy dźwiękonaśladowcze. Po powrocie z wycieczki np. do lasu dzieci chętnie opowiadają swoje wrażenia biorąc za podstawę tylko dźwięki, jakie tam słyszały:
Zabawa słuchowa, której przebieg związany jest z pytaniem, które ze znanych przedmiotów, wydają takie dźwięki?
Możemy też zapytać dzieci:
|
|
Do uważnego wsłuchania się w mowę i starannej artykulacji zmusza mówienie szeptem przez tubę (rolka po papierze toaletowym lub ręcznikach jednorazowych), a także wysłuchanie własnej wypowiedzi nagranej uprzednio na taśmę magnetofonową. |
|
Zabawa: zapamiętaj imię. Pierwsze zajęcie w nowej grupie można zaczynać zabawą w zapamiętywanie imion. Uczestnicy siedzą w kręgu. Zabawę rozpoczyna dowolny uczestnik, podając swoje imię. Następny z prawej podaje imię poprzednika i swoje. Kolejny - poprzedników i swoje. Aż do końca. |
|
Zabawa: wstań - siadaj. Dzieci stoją w kręgu. Jedno z nich stoi w środku. Na jego hasło wstań należy usiąść, a po dyspozycji siadaj - trzeba wstać. Urozmaiceniem może być forma, w jakiej podaje dyspozycje prowadzący: prośby, błagania, rozkazu, umizgu, szeptu. Kto się pomyli - daje fant lub odchodzi z gry? Zabawę można prowadzić aż do zwycięstwa ostatniego uczestnika, który zostaje nagrodzony w ustalony wcześniej sposób. Zabaw tego typu można wymyślić bardzo dużo, a jako urozmaicenie warto wprowadzić fanty, nagrody, konkursy. |
|
Zabawa: co i jak słychać? Możemy wywoływać dźwięki celowo. Najpierw zapoznajemy dzieci z wybranymi dźwiękami (dzieci patrzą na przedmioty i słyszą, jakie dźwięki one wydają). Potem uczymy je odgadywać bez patrzenia na przedmioty (dzieci są odwrócone tyłem do źródła dźwięku), który przedmiot wydał ten dźwięk? Terapeuta stuka, np. łyżeczką w szklankę, filiżankę, gliniany dzbanek, biurko, książkę, ścianę, szybę okienną, pluszową zabawkę, plastikowe wiaderko, itd. Dziecko, które poda najwięcej trafnych odpowiedzi zostaje pochwalone i może otrzymać nagrodę. |
|
Ilustrowanie dźwięków muzycznych symbolami graficznymi. Ćwiczenie 1Pomoce: flet z tekturki, przesłona do zakrywania fletu, instrument - flet dla nauczyciela.
Ćwiczenie 2Pomoce: budzik, obrazki z symbolami lub etykietki z napisami długo, krótko, tabelka oraz ołówek.
Ćwiczenie 3Pomoce: trąbka, plansza wg wzoru, mazak/kredka, parawan.
Ćwiczenie 4Pomoce: gwizdek, rekwizyty z otoczenia dziecka (np. paski, zabawki zwierząt: wąż i mysz, wstążki, linijki, itp.).
Ćwiczenie 5Pomoce: melodyjka lub organka ustna, latarka
Ćwiczenie 6Pomoce: dla dziewcząt: tekturowa lalka (miniaturowa lalka), dwie kartonowe zjeżdżalnie (długa i krótka), a dla chłopców auto i dwie tekturowe jezdnie, dzwoneczek lub flet.
Ćwiczenie 7Pomoce: linka (grubość skakanki), sznurowadło i zamieszczona na nich ruchoma plastikowa piłeczka, tamburyno, szklanka z wodą i łyżeczką.
Ćwiczenie 8Pomoce: dzwonek, pionek, plansza do gry (rysunek małej gwiazdy wpisanej w dużą, lub małe koło wpisane w duże koło).
Ćwiczenie 9Pomoce: farby wodne (akwarela w dwu kontrastowych kolorach), duży arkusz papieru, dwie gąbki: krótka i długa, dowolne dwa instrumenty (np. flet, gwizdek).
Ćwiczenie 10Pomoce: dowolny instrument, szarfa (wstążka) zamocowana na patyku
|
|
Tyle przedmiotów ile dźwięków. Pomoce: średniej wielkości płaski słoik lub miseczka, kilka kamyków, drobnych klocków lub drewnianych korali.
|
|
Rozpoznawanie dźwięków można łączyć z próbą określenia miejsca, z którego pochodzi, odległości, kierunku, liczby wydanych sygnałów i ich natężenia. Możemy zorganizować zabawę, w której dziecko kierując się dźwiękiem wydawanym przez ukryty przedmiot, czy różne przedmioty, stara się je odnaleźć. |
|
Dzieci mogą przynosić z domu na zajęcia przedmioty wydające jakieś ciekawe, niespotykane dźwięki i prezentować je grupie, a potem próbować wyróżnić ich odgłos spośród innych. Dobrze jest zwrócić uwagę dzieci na fakt, że przedmiot wydaje inny dźwięk, gdy się w niego stuka, gdy się go toczy, a jeszcze inny, gdy go podrzucamy do góry i spada w dół (można zliczać ilość uderzeń przedmiotu o podłoże). |
Powyższy program wychowania słuchowego jest jedynie skromną propozycją ćwiczeń, a od inwencji twórczej oraz pomysłowości nauczyciela, terapeuty czy rodzica, a także od potrzeb dziecka, zależeć może dobór rekwizytów, kolejności i konwencja zabaw słuchowych.
|
Słuchanie i nazywanie odgłosów z otoczenia: identyfikowanie dźwięków z otoczenia np. kapanie wody, tykanie zegara. Rozpoznawanie odgłosów dochodzących z ulicy, sygnałów pojazdów, odgłosów kuchennych, głosów ptaków, zwierząt, dźwięków charakterystycznych dla przedmiotów, urządzeń, instrumentów muzycznych. |
|
Lokalizowanie źródła dźwięków. Polecamy dziecku wskazać skąd słyszy podawane dźwięki. |
|
Ćwiczenia rytmiczne
|
|
Analiza zdań na wyrazy i wyrazów na sylaby:
|
|
Rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów:
|
|
Zabawy w słowa:
|
Opracowanie: Marzena Mieszkowicz - neurologopeda
Poradnik Logopedyczny to interdyscyplinarny serwis, który powstał w 2002 roku z myślą o wszystkich zainteresowanych problematyką logopedyczną i dziedzinami pokrewnymi logopedii oraz pedagogiki specjalnej. Celem serwisu jest udostępnienie wiedzy w zakresie profilaktyki logopedycznej, pomoc we wczesnym rozpoznaniu wad i zaburzeń mowy oraz zaburzeń rozwojowych, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych dotyczących osób niepełnosprawnych.
Marzena Mieszkowicz
Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny
ul. Baczyńskiego 3 / 71
09-409 Płock
+48 (24) 266 91 54