Zaburzenia mowy » Rozpoznanie i terapia » Wytwarzanie głosu i mowy zastępczej u osób po usunięciu krtani (laryngektomowanych)
LARYNGEKTOMIA (laryngectomia) to zabieg operacyjny polegający na wyłuszczeniu całej krtani, który dokonuje się w przypadku obustronnego raka, obejmującego jamę nad- i podgłośniową.
Pozbawiony krtani chory ma szansę nauczyć się mowy zastępczej w czasie rehabilitacji foniatrycznej, a następnie podczas terapii logopedycznej. Niektórzy pacjenci uczą się mowy przełykowej sami, ale jest to możliwe przy dogodnych warunkach anatomicznych po wykonanym zabiegu (m.in. pozostawione mięśnie szyi i ogólnie dobry stan psychiczny). Mogą również korzystać z odpowiednich aparatów elektronicznych wzmacniających mowę przełykową.
Nauka głosu i mowy zastępczej u bezkrtaniowców (pacjentów laryngektomowanych) w ogromnej mierze warunkujące ich adaptację środowiskową, zawodową oraz psychiczną. Najlepszym środkiem porozumiewania się tych chorych z otoczeniem jest mowa zastępcza, a zwłaszcza przełykowa. Pacjent taki ma także inne możliwości wykształcenia sposobu porozumiewania się z otoczeniem, poprzez:
Po raz pierwszy głos i mowę zastępczą opisał w 1908 r. Gutzmann, natomiast twórcą terminu „głos przełykowy” w 1924 r. jest Seemann. Obecnie uważa się, że ok. 60 -70% pacjentów po całkowitej laryngektomii może wytworzyć glos i mowę zastępczą.
Mechanizm powstawania głosu przełykowego - to wytworzenie w ustach przełyku pseudogłośni - generatora drgań. Zastępczy zbiornik powietrza stanowi przełyk, a drgania ust przełyku powstające podczas ruchu antyperystaltycznego powietrza usuwanego z przełyku wytwarzają ton podstawowy. Modulacja tonu podstawowego odbywa się przez niezmieniony narząd artykulacyjny oraz jamy rezonacyjne ciała.
Uzyskanie głośnej i dźwięcznej mowy jest przede wszystkim uzależnione od możliwości wytworzenia pseudogłośni. Lokalizacja miejsc zwierania się okolicy przełykowo-gardłowej była przedmiotem licznych badań naukowych i prawie wszyscy autorzy podkreślają zasadniczą rolę mięśnia pierścienno-gardłowego w tworzeniu się pseudogłośni. Również wspomniany wyżej Seemann poleca oszczędzać podczas zabiegu operacyjnego usta przełyku utworzone głównie z mięśnia pierścienno-gardłowego. Badania radiologiczne ujawniają również lokalizację i kształt pseudogłośni u laryngektomowanych, zwykle odpowiada ona kręgom szyjnym C5-C6. Według Pruszewicza istnieją możliwości wytworzenia 3 typów kształtów pseudogłośni:
Kształt gardła dolnego może być zdaniem Pruszewicza cylindryczny, stożkowy lub trójkątny i nieregularny. Z badań wynika, że pacjenci z bardzo dobrą mową przełykową wykazują obecność gardła dolnego o kształcie cylindrycznym. Ważny prognostycznie jest pomiar ciśnienia potrzebnego do pokonania ust przełyku mierzony metodą Seemanna:
Ćwiczenia rozpoczyna się w 2-3 tygodnie po wygojeniu się rany, trwają, one od 6 tygodni do nawet 6 miesięcy.
Ćwiczenia wprowadzające (dodatkowe i rozluźniające) można już wprowadzić przed zabiegiem operacyjnym. Z mówiącym pacjentem laryngektomowanym prowadzi się również rozmowę - ćwiczenia mowy dialogowej. Pierwsze ćwiczenia prowadzone są przez lekarza, aby uniknąć nieprawidłowych nawyków, które mogą naukę głosu przełykowego utrudniać. Początkowo ćwiczenia są krótkie z dłuższymi przerwami, aby nie spowodować objawów niedotlenienia ośrodkowego układu nerwowego.
Ćwiczenia oddechowe polegają na wykształceniu prawidłowego toru oddechowego przeponowo-żebrowego. Należy dokonać wolnego wdechu z przemieszczeniem się mięśnia brzucha i dolnego odcinka klatki piersiowej do przodu, a następnie wydechu z wciąganiem mięśnia brzucha.
Ćwiczenia rozluźniające - mają na celu rozluźnienie mięśni żwaczy i napięcia zwieracza górnego przełyku (mięsień pierścienno-gardłowy odpowiada za ułatwienie aspiracji powietrza do przełyku). Następnie prowadzi się ćwiczenia ziewania z szeroko otwartymi ustami wraz z ruchami obrotowymi głowy i szyi oraz próby wciągania powietrza przez słomkę lub wąską rurkę.
Nauka mowy zastępczej rozpoczyna się od tworzenia dławicznego odbicia („ructusu”) powietrza z przełyku ruchem antyperyktaltycznym. Powietrze do przełyku można wprowadzać trzema sposobami:
Po wykształceniu głośnego odbicia przechodzi się do nauki fonacji samogłosek i spółgłosek dźwięcznych zwartych, a następnie prostych słów i zdań. Ćwiczenia fonacyjne mają na celu:
Glos przełykowy charakteryzuje się niską częstotliwością tonu podstawowego (60-80 Hz), dużym komponentem szmerowym, uboższą intonacją, skróconym czasem fonacji (mała pojemność przełyku, ok. 200 ml), zwolnionym tempem mowy.
Istnieją trzy stopnie jakości mowy przełykowej:
Około 50% laryngektomowanych opanowuje bardzo dobrą i dobrą mowę przełykową. Pacjent głos tworzy swobodnie, mowa jest dość płynna, brak szmerów z tracheostomy przy wydechu, mowa jest dobrze rozumiana przez otoczenie.
Około 30% laryngektomowanych opanowuje mowę przełykową w stopniu dostatecznym. Głos pacjenta jest party, towarzyszą mu szmery oddechowe, mowa jest przerywana, skandowana, mało zrozumiała dla otoczenia.
W przypadku trudności w nauce głosu i mowy przełykowej istnieje możliwość wykształcenia mowy gardłowej z pseudogłośnią zlokalizowaną w gardle środkowym. Jakościowo taka mowa jest znacznie gorsza od mowy przełykowej.
Najmniej korzystne, mało zrozumiałe dla otoczenia jest porozumiewanie się laryngektomowanych pseudoszeptem ustno-gardłowym.
W literaturze foniatrycznej wymienia się następujące czynniki:
Autor: Marzena Mieszkowicz - neurologopeda
Literatura:
Poradnik Logopedyczny to interdyscyplinarny serwis, który powstał w 2002 roku z myślą o wszystkich zainteresowanych problematyką logopedyczną i dziedzinami pokrewnymi logopedii oraz pedagogiki specjalnej. Celem serwisu jest udostępnienie wiedzy w zakresie profilaktyki logopedycznej, pomoc we wczesnym rozpoznaniu wad i zaburzeń mowy oraz zaburzeń rozwojowych, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych dotyczących osób niepełnosprawnych.
Marzena Mieszkowicz
Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny
ul. Baczyńskiego 3 / 71
09-409 Płock
+48 (24) 266 91 54