Zaburzenia mowy » Studia przypadków » Zaburzenia mowy o typie afazji mieszanej czuciowo-ruchowej po udarze niedokrwiennym mózgu - opis przypadku
63-letni pacjent, praworęczny mężczyzna, z wykształceniem średnim technicznym (zawodowy żołnierz). Bezpośrednio przed zachorowaniem pracował w kilku jednostkach wojskowych - zmieniał miejsca zamieszkania. Obecnie mieszka w mieście, w domu jednorodzinnym, żona nie żyje od 2 lat, posiada dwoje dorosłych dzieci, które regularnie go odwiedzają. Pacjent do chwili zachorowania był zdrowy, nie leczył się, nie palił papierosów, alkohol spożywał okazjonalnie, ale przed zachorowaniem w większych ilościach. Był aktywny zawodowo, interesował się ogrodnictwem i sportem, był trenerem miejscowej drużyny piłki nożnej. Jest osobą uczuciową, bardzo towarzyską, chętnie nawiązywał nowe kontakty.
Choroba rozpoczęła się nagle, po kilku godzinach od incydentu mózgowego wystąpiło porażenie prawych kończyn i zaburzenie mowy. Rodzina znalazła pacjenta rano w łóżku bez kontaktu słownego, nie mogła się z nim porozumieć, chory nie reagował na polecenia, sam wypowiadał niezrozumiałe dźwięki przypominające bełkot. Był hospitalizowany w Oddziale Neurologii Szpitala Wojewódzkiego. W piątym tygodniu od zachorowania znalazł się w Oddziale Rehabilitacji z rozpoznaniem: niedowład połowiczy prawostronny po udarze niedokrwiennym mózgu.
Przy przyjęciu do szpitala - pacjent był w stanie ogólnym dobrym. W badaniu przedmiotowym stwierdzono:
W piątym tygodniu od zachorowania przeprowadzono badanie neuropsychologiczne o charakterze diagnozy funkcjonalnej, obejmujące rozmowę i wywiad z rodziną (dziećmi) oraz obserwację pacjenta. Ze względu na znaczne trudności w kontakcie słownym szczególny nacisk w badaniu położono na diagnozę funkcji językowych, na podstawie której podjęto z pacjentem terapię i reedukację zaburzeń mowy.
Wyniki badań
W badaniu pacjent uczestniczył chętnie, był zaangażowany, wykazywał dobrą współpracę. Podczas wstępnej rozmowy nie nawiązywał spontanicznie dialogu, ale obserwował i wyraźnie akceptował sytuację. Na pytania udzielał odpowiedzi jedynie za pomocą zniekształconych, często zupełnie niezrozumiałych słów lub krótkich zdań z tendencją do używania pustych zwrotów, stereotypowych sformułowań. Zachowanie charakteryzował liczne nieczytelne gestykuluje. Występowały wyraźne trudności w rozumieniu mowy. Kontakt pozawerbalny - zachowany w stopniu zadawalającym. Zachowanie pacjenta nie zawsze adekwatne do sytuacji, ale bez patologicznej męczliwości (ogólnie: wydolny). Orientacja w miejscu prawidłowa, ale w czasie niepełna. Pacjent wyraźnie krytyczny wobec swego stanu zdrowia.
Badanie neuropsychologiczne ujawniło wystąpienie następujących deficytów:
Na podstawie diagnozy zaburzeń mowy opracowano plan terapii realistycznej, wynikający z ograniczenia czasowego pobytu w oddziale. Terapia w oddziale trwała 7 tygodni, prowadzona była systematycznie, codziennie, na indywidualnych spotkaniach, trwających od 30 do 60 minut, obejmowała reedukację zaburzeń mowy oraz psychoterapię. Pacjent był stymulowany do prób komunikowania się słownego z otoczeniem (mimo nieprawidłowości językowych) i aktywnego udziału w procesie rehabilitacji leczniczej. Program terapii obejmował również pobudzanie chorego do prób porozumiewania się słownego i organizowanie jego aktywności po zajęciach, co miało na celu zapobieganie zmianom psychogennym. Stosowano wymagania, którym pomimo ograniczeń ruchowych pacjent mógł sprostać.
Przy zaangażowanym udziale pacjenta w terapii uzyskano znaczną poprawę w zakresie:
Rokowania odnośnie dalszej poprawy - pomyślne. W czasie pobytu pacjenta w oddziale rodzina była informowana o postępach terapii i instruowana odnośnie umiejętnego postępowania z chorym. Po wyjściu ze szpitala rodzina otrzymała zestaw ćwiczeń rehabilitacyjnych i ogólne wskazówki terapeutyczne, które miały być realizowane w środowisku domowym.
Obecnie terapia logopedyczna jest kontynuowana w domu pacjenta raz w tygodniu po 45 - 60 minut. Pacjent jest coraz bardziej samodzielny: mieszka sam, wychodzi po zakupy do sklepu samoobsługowego, liczy pieniądze, sprząta swoje mieszkanie, przygotowuje proste posiłki i choć mówi niezrozumiale, odbiera telefony. Mowa nadal zniekształcona, częściej używane słowa (dotyczące najbliższego otoczenia i częstych sytuacji) stają się bardziej zrozumiałe. Ponadto pacjent czyta etykiety wyrazowe (nazwy przedmiotów, miejsc, części ciała, ubrania, itd.) i bezbłędnie je dobiera do obrazków oraz podejmuje próby pisania - bezbłędnie przepisuje nawet dłuższe teksty (jest bardziej uważny). Utrzymują się duże trudności w zakresie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, co spowodowało zintensyfikowanie odpowiednich ćwiczeń w tym zakresie. Samodzielnie pisze wyrazy o prostej budowie lub wielokrotnie zapisywane (wyuczone). Podejmuje pierwsze próby pisanie ze słuchu i sam zauważa błędne zapisy (koryguje je z niewielką pomocą). Korzysta z tablicy literowej (metoda ułatwionej komunikacji), ale tylko w czasie zajęć. Ma duże trudności ze scalaniem liter w wyrazy. W codziennych sytuacjach preferuje zapisywanie lub rysowanie na kartkach. Czyta ze zrozumieniem i wykonuje samodzielnie proste polecenia, podejmuje próby zadawania pytań. Nadal wymaga wielokrotnych powtórzeń tych samych ćwiczeń, nie inicjuje rozmowy, ale chętnie i z dużym zaangażowaniem poddaje się proponowanym zabiegom terapeutycznym.
Terapeuta prowadzący: Marzena Mieszkowicz - neurologopeda
Poradnik Logopedyczny to interdyscyplinarny serwis, który powstał w 2002 roku z myślą o wszystkich zainteresowanych problematyką logopedyczną i dziedzinami pokrewnymi logopedii oraz pedagogiki specjalnej. Celem serwisu jest udostępnienie wiedzy w zakresie profilaktyki logopedycznej, pomoc we wczesnym rozpoznaniu wad i zaburzeń mowy oraz zaburzeń rozwojowych, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych dotyczących osób niepełnosprawnych.
Marzena Mieszkowicz
Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny
ul. Baczyńskiego 3 / 71
09-409 Płock
+48 (24) 266 91 54