Zaburzenia rozwoju » Wstęp
Wbrew pozorom, jednoznaczne określenie granicy pomiędzy normą a patologią w rozwoju człowieka nie jest proste. Zależy przede wszystkim od punktu odniesienia, czyli przyjętego kryterium. Na nasz rozwój ma wpływ wiele niezależnych czynników, które oddziałują również na siebie nawzajem.
Zapraszam do przeczytania cyklu artykułów dotyczących rozwoju dziecka w różnych okresach życia. Rozwój rozpatruję tu wielopłaszczyznowo i przedstawiam jego przebieg w sferach motoryki, procesów poznawczych, emocji, narządów zmysłów i mowy. Artykuły tu zamieszczone mają przybliżyć proces, w trakcie którego całkowicie bezradny noworodek staje się coraz sprawniejszym dorosłym człowiekiem. Podany w artykułach wiek dzieci, w którym zdobywają poszczególne umiejętności jest swego rodzaju średnią umowną, która choć nie zawsze odzwierciedla rozwój danego dziecka, to jednak pozwala na pewną orientację i czasami rozwiewa wątpliwości niepewnych rodziców/opiekunów.
W niniejszym rozdziale podaję klasyfikacje niepełnosprawności, opisuję prawidłowy i nieprawidłowy przebieg rozwoju psychomotorycznego dziecka, prezentuję różnego typu niepełnosprawności i najczęściej występujące w nich zaburzenia.
Poradnik Logopedyczny to interdyscyplinarny serwis, który powstał w 2002 roku z myślą o wszystkich zainteresowanych problematyką logopedyczną i dziedzinami pokrewnymi logopedii oraz pedagogiki specjalnej. Celem serwisu jest udostępnienie wiedzy w zakresie profilaktyki logopedycznej, pomoc we wczesnym rozpoznaniu wad i zaburzeń mowy oraz zaburzeń rozwojowych, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów terapeutycznych, edukacyjnych i wychowawczych dotyczących osób niepełnosprawnych.
Marzena Mieszkowicz
Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny
ul. Baczyńskiego 3 / 71
09-409 Płock
+48 (24) 266 91 54
Stworzone przez: wilman.pl
Wszystkie materiały zawarte na tej stronie objęte są prawami autorskimi. Zakaz powielania i kopiowania bez zgody autorki.